Boost dit PR-arbejde – Sådan pitcher du gode historier

De visuelle billedmuligheder er afgørende, når du skal "sælge" en historie til et tv-medie.

De visuelle billedmuligheder er afgørende, når du skal “sælge” en historie til et tv-medie.

Af Thomas Hag

PR-arbejde kræver tålmodighed. De fleste PR-folk har prøvet at skulle pitche gode historier proaktivt til journalister på nyhedsmedier. Det er en glimrende idé, hvis det lykkes – og man får fat i den helt rigtige journalist og det helt rigtige medie. Men det kan være op ad bakke – og kan tage laaaaang tid, før der er hul igennem. Men det behøver ikke være så svært. Forberedelse er kernen til succes i alt PR-arbejde  – også når det gælder ”salg” af historier til medierne. Her er 5 gode råd til, hvordan du får succes med at pitche dine gode historier:

 1. Få styr på vinklen

Inden du tager kontakt til pressen, skal du ha styr på det grundlæggende: Hvad er vinklen på din historie – og holder den? Du skal helst vide mere om sagsområdet end journalisten, du kontakter. Du skal være grundig i dit PR-arbejde og kunne fakta – og samtidig forklare, hvorfor det er en god historie. Husk på nyhedskriterierne. Hvorfor er det en nyhed lige præcis i dag – og er der fx en aktuel dagsorden, tendens eller udvikling, der underbygger det, eller som kan bruges til at perspektivere historien?

2. Levér pakkepost

Nyhedsjournalister har travlt – og skal på kort tid vurdere, om din historie er værd at bruge kræfter på. Derfor hjælper du både dem og dig selv ved at gøre det let for journalisten at vurdere historien. Vær klar til at levere en pakke, der indeholder det journalisten har brug for. Hovedkilder med kontaktoplysninger, underbyggende fakta – og tal – samt den gode case.

3. Tænk i billeder og location

Stort set alle historier i dag skal kunne illustreres visuelt – måske lige bortset fra Ugeskrift for Læger. Du vinder point ved på forhånd at have gjort dig tanker om, hvor et eventuelt interview eller en reportage skal finde sted – og hvordan de visuelle omgivelserne kan hjælpe historien positivt på vej. Handler din historie fx om velfærdsteknologi i ældreplejen – ja så er det en god idé at arrangere et set up på et plejecenter, der har taget den nye teknologi i brug. Her kan journalisten så møde fx både chefen for ældreområdet – og en beboer fra plejecenteret, der nu har fået en lettere hverdag – og som er villig til at vise det. Show it – Don’t tell it!

4. Ring først – mail bagefter!

Hvilket medie og hvilken nyhedsjournalist, du gerne vil have til at producere historien afhænger fuldstændig af historiens karakter, din primære målgruppe og af din organisation eller virksomheds omdømme og netværk. Men et godt råd er at starte med at ringe til en konkret journalist, som du mener, har en interesse i at skrive historien – og hvor mediet rammer din målgruppe. Måske er der en i dit netværk. Telefonopkaldet er at foretrække fremfor mail, da det giver dig mulighed for hurtigt at få afklaret, om den valgte journalist er den rette samt spore dig ind på hvilke alternativer, der kan være på redaktionen. Du sparer kostbar tid og kan med egne ord forklare – og pitche – din historie med de rette guldkorn – og samtidig håndtere journalistens eventuelle bekymringer up front. Men vær bevidst om timingen i dit opkald. Prøv at fang journalisten i god tid inden redaktionsmødet – og glem alt om at ringe, når der kun er få timer til deadline. Dér er journalisterne for stressede, og alle har hænderne fulde.

Når du har vagt interessen  og fået en positiv respons, så mailer du bagefter en opsummering af historien til den valgte journalist – plus pakken med kilder og service-oplysninger om fx location, bedste tidspunkter for besøg etc. Husk i samme omgang at få bekræftet, om mediet virkelig ønsker at producere historien – og hvornår den forventes at blive publiceret.

5. Solo sælger

Bekræftelsen kan hjælpes gevaldigt på vej, hvis du understreger overfor journalisten, at lige præcis hendes medie får historien solo – altså alene – indtil mediet har bragt den. Alle medier har brug for solo-historier til at adskille sig og brande sig i forhold til konkurrenterne – og solo-ønsket er nærmest blevet et kriterie på linje med de øvrige traditionelle nyhedskriterier.

Men her skal du være særlig varsom.

Du skal holde, hvad du lover. Er aftalen, at Avis A får historien solo som det eneste medie i landet, så nytter det ikke noget, at Radioavisen eller Facebook også har historien et par timer før, avisen går i trykken. Det er ødelæggende for dit og din arbejdsgivers omdømme i medierne. Og det kan spolere jeres samarbejde med et vigtigt medie. Så du skal ha kontrol over historien. Det gælder også i forhold til de kilder, du har sat journalisten i forbindelse med. De skal ikke pludselig ud og poste fotos med journalisten på Facebook – før offentliggørelsen. En aftale er en aftale.

 

Det var 5 gode råd til at pitche historier overfor nyhedsmedier. Prøv dem – og husk på, at historien sagtens kan leve videre i andre medier bagefter. Arbejder du professionelt med PR- og pressehåndtering, så har du også en plan for, hvad der skal ske med historien, efter den er breaket første gang. Kan den versioneres til andre medietyper? Hvad skal der ske på de sociale medier – og på jeres hjemmeside? Kan historien udvikles med en ny vinkel? Er der stakeholdere, der kan gå aktivt på banen og underbygge jeres budskaber?

Se mere om professionelt PR- og pressearbejde på www.hagpr.dk.

Skriv til kontakt@hagpr.dk eller ring 20 99 64 53, hvis du har brug for hjælp til jeres PR- og pressearbejde.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *